Moment zaręczyn jest niezwykle ważnym momentem w życiu zarówno kobiety, jak i mężczyzny. Kiedy już opadną pierwsze emocje, przychodzi czas na organizację ślubu oraz wesela, co nie jest tak łatwe jak mogłoby się nam wydawać. Aby nie dać się zwariować i ograniczyć ilość niepotrzebnego stresu, warto dowiedzieć się, w jakiej kolejności należy wszystko załatwiać. Dobrze zaplanowana uroczystość, pozwoli nam się bowiem w pełni cieszyć tym jakże wyjątkowym dniem, w którym rozpoczynamy nowy etap naszego życia.

Przede wszystkim, musimy pamiętać o niezbyt przyjemnych, ale niezbędnych formalnościach. W zależności od tego, jakiego rodzaju ślub planujemy, wszystkie potrzebne dokumenty, będziemy musieli dostarczyć albo do urzędu albo do księdza, lub też do obydwóch tych instytucji. O tym w jakim terminie i jakie konkretnie formalności trzeba załatwić, powinniśmy zostać poinformowani przez urzędnika lub duchownego.

1. Pierwsze sprawy organizacyjne

Przede wszystkim, musimy ustalić datę naszego ślubu oraz zadecydować jakiego rodzaju będzie to uroczystość: cywilna czy konkordatowa. Następnie warto zacząć sporządzać listę gości, aby wiedzieć jak duża będzie to impreza.

2. Organizacja wesela

Kolejnym etapem jest skrupulatne zorganizowanie wesela, dbając o wszystkie szczegóły. Musimy zatem załatwić takie sprawy jak:

- znalezienie urzędu lub kościoła, oraz sali weselnej

- znalezienie fotografa, kamerzysty, zespołu albo dj’a

- zakup strojów dla pary młodej i obrączek

- znalezienie makijażysty oraz fryzjera

- znalezienie florystyki oraz wybór bukietów dla panny młodej i świadkowej, butonierki dla pana młodego i świadka oraz kompozycji do kościoła, na salę czy do dekoracji samochodu

- wybór ciast oraz tortu weselnego

- wybór pojazdu, którym pojedziemy do ślubu oraz na wesele

- wybór wzoru zaproszeń, które powinny dotrzeć do gości weselnych nie później niż 3 miesiące przed uroczystością

- rezerwacja noclegów dla wszystkich gości, którzy tego potrzebują

- wybór ewentualnych atrakcji na ślub i wesele (np. kwartet smyczkowy na ślub albo animatorka zabaw dla dzieci na weselu)

- nauka pierwszego tańca

3. Dopracowywanie szczegółów

W większości przypadków, na miesiąc przed uroczystością, podejmowane są decyzje dotyczące jej szczegółów. Chodzi tutaj chociażby o:

- ustalenie szczegółowego menu

- ustalenie ilości zamawianych ciast oraz wielkości tortu

- ustalenie rozmieszczenia poszczególnych gości przy stołach oraz stworzenie winietek i tablicy z rozsadzeniem gości

- ustalenie, gdzie śpią poszczególni goście

- zamówienie autokaru dla gości i ustalenie jego trasy przejazdu

- ustalenie godziny przyjazdu zespołu, fotografa, czy kamerzysty

4. Sprawy do załatwienia po weselu

Zaraz po weselu również musimy zatroszczyć się o dopięcie wszystkiego na ostatni guzik. Musimy między innymi:

- rozliczyć się z wszystkimi wynajętymi fachowcami oraz z lokalem

- załatwić formalności w urzędzie, takie jak wymiana wszystkich dokumentów w przypadku panny młodej, jak również zmiana nazwiska w banku i innych instytucjach, gdzie podajemy swoje dane

- wyjechać w podróż poślubną

Warto przeczytać